8e Dutch Beer Challenge op 13 april 2022

De uitslag: 96 winnende bieren na 8e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 13 april 2022 vond in Rotterdam voor de achtste keer de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 144 van de ruim 900 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk een recordaantal van 550 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Aan de 54 winnende brouwerijen werden op 26 april jl. in totaal 29 gouden,

31 zilveren en 36 bronzen medailles uitgereikt, bij elkaar dit jaar dus 96 winnende bieren. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2022’ zal op 19 mei 2022 bekend gemaakt worden tijdens de opening van het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag.

Twee brouwerijen wisten beiden 6 medailles te scoren: Brouwerij De Koningshoeven-La Trappe (2x goud, 3x zilver, 1x brons) en Jopen (1x goud, 5x brons). Zijn zijn daarmee de grote winaars van de 8e Dutch Beer Challenge, samen met Brouwerij Kees welke als enige 3x een gouden medaille behaalde. Er waren vier brouwerijen met 4 medailles: Brouwerij Homeland (2x goud, 2x zilver), Hertog Jan (1x goud, 1x zilver, 2x brons), Oedipus Brewing (1x goud, 1x zilver, 2x brons) en Stanislaus Brewskovitch (1x goud, 2x zilver, 1x brons). Vier brouwerijen behaalden elk drie medailles: vandeStreek bier, Uiltje Brewing Company en Brouwerij Kees.

Twaalf brouwerijen wisten twee medailles binnen te slepen en 31 brouwerijen gingen met één medaille terug naar de brouwerij.

 VAKKUNDIGE JURYLEDEN

De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Er is een gemengde aanwezigheid op 13 april  2022 van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als Europese specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met een aantal subcategorieën. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media, hetgeen aangeeft welke waarde de medailles ook hebben voor de consument. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.